"Predpoklad ukončenia stavby je takmer štyri roky od začiatku, takže
dúfajme, že aj tento termín bude dodržaný, respektíve dúfame, že do
užívania bude odovzdaná stavba skôr," uviedol minister dopravy Jozef Ráž (nominant Smeru-SD).
Termín dokončenia predmetného úseku R4 je podľa neho v septembri 2027.
Zmluvná cena je približne 337 miliónov eur bez DPH. Peniaze boli
narozpočtované zo štátneho rozpočtu. "Z toho 69 miliónov eur sa
podarilo dostať z Nástroja na prepájanie Európy (CEF). To znamená tieto
peniaze je možné použiť na iné diaľnice. Treba ešte povedať, že z tých
69 miliónov je časť daná na prípravu zvyšnej časti R4, tých 70
kilometrov až na poľskú hranicu," vysvetlil Ráž.
Generálny riaditeľ NDS Filip Macháček verí, že stavba nadviaže hladko na
prvú časť prešovského obchvatu, aby stavbu dokončili v termíne,
prípadne trocha skôr. "V rámci tejto stavby a prípravných prác, či to
boli výruby, hrubé terénne úpravy, všetko išlo podľa plánu a podľa
toho, ako to bolo v harmonogramoch. Takže pevne verím, že aj razenie
tunela pôjde v tomto duchu, avšak geológia nás môže vždy prekvapiť," povedal Macháček.
Tunel Okruhliak sa bude raziť v nepretržitej prevádzke 24 hodín denne,
sedem dní v týždni. Celkovo bude zapojených do procesu razenia približne
180 technických pracovníkov a tunelárov.
Podľa Miroslava Žáka, generálneho riaditeľa spoločnosti TuCon, ktorá je
jedným zo zhotoviteľov sa v tuneli musí pracovať nepretržite. "Pri
každom odstavení tunela, by sme museli všetko zaistiť a to by bolo
náročné. Začíname teraz z tejto strany. Niekedy v novembri by sme mali
začať z druhej strany a mali by sme preraziť po šiestich mesiacoch," vysvetlil Žák.
"Čo sa týka geológie v tomto tuneli, je predpoklad, že by tam mohli
byť 'napučiave' horniny, ktoré v kontakte s vodou, spôsobujú vysoké
tlaky. Takže budeme si musieť dať pozor, hlavne teda na tú vodu," vysvetlil Žák.
Čo sa týka ostatných úsekov R4 po Vyšný Komárnik, je podľa Ráža v
procese verejné obstarávanie na zhotovenie dokumentácie pre územné
rozhodnutie. "Zákon o strategických investíciách, ktorý je v
parlamente, by mal umožniť také urýchlenie, že nebude možno treba územné
rozhodnutia a môže sa ísť rovno do stavebných povolení. Taktiež zajtra
je prezentácia takzvanej štúdie realizovateľnosti na zvyšnú R4," priblížil Ráž.
Úsek na stavbe R4 Prešov - severný obchvat, II. etapa bude dlhý 10,2
kilometra. Pozostáva zo 157 stavebných objektov, 12 mostov, šiestich
protihlukových stien s celkovou dĺžkou 3683 metrov. Súčasťou budovaného
úseku je spomenutý tunel Okruhliak a jedna mimoúrovňová križovatka
Kapušany. Zhotoviteľom stavby je združenie firiem Eurovia SK, Eurovia
CS, SMS, Váhostav - SK a TuCon. Tento úsek ušetrí motoristom v priemere
sedem minút, predpokladaná intenzita dopravy by mala byť na úrovni
takmer 13.000 vozidiel za 24 hodín.